De sju dödssynderna?

Storsan tittar på Uppdrag Granskning.

Om gravsättningar.

Fy för satan.

Tydligen är det kutym runt om i Sverige att man vid gravsättningen trycker sönder och mosar kistan med grävskopa. För att undvika "sättningar".

Osedvanligt klumpigt.

Dumt.

Och de stackars människor som ska GÖRA jobbet?

Näe.

Storsan har för länge sedan gått ur svenska kyrkan.

Och när det "bär till" - bränn mig!

Förresten... ska inte kyrkans män och kvinnor vara lite, lite bättre än oss vanliga dödliga?

Och är inte "Lögn" en av de sju dödssynderna?

Jorasatte...

Kommentarer
Postat av: Elin

ja det är ju det bästa.. :)

2008-05-23 @ 12:41:59
Postat av: BorisBorissa

Storsan. Nu lär vi oss detta en gång för alla - Om man går ur svenska kyrkan så måste man ändå betala en begravningsavgift (se din deklaration), denna avgift går till oss "dödgrävare". Att du sedan skriver att detta med att "krossa kistor" är någon form av "kutym" gör mig lite ledsen. Det är ju som om jag skulle säga att alla långtradarförare kidnappar barn och dödar dom. Det är förvisso inget jag tror, men du kanske förstår hur jag menar. Vi som jobbar inom kyrkan är precis lika dödliga som alla andra. Döden frågar aldrig vad man heter eller hur gammal man är. Jag ser mej inte som "lite bättre" än andra bara för att jag anställd av kyrkan. Jag såg också detta program och blev illa berörd över hur man hanterade vissa arbets-moment. Du kan ju få gissa hur vi har haft det på jobbet de senaste veckorna. Själv så är jag stolt över det arbete som jag och mina arbetskamrater utför, allt i från att plantera blommor till att vara medmänniska när anhöriga behöver någon att bara "tjöta" med. Jag skulle kunna utveckla detta till en lång berättelse om mitt arbete, men jag slutar här. Vi kan ta det nån gång när jag kommer upp till er i "skogen".

Trots allt - Mvh, Boris

2008-05-23 @ 19:29:38
Postat av: KOmis M

Tack Boris för att du orkar prata om det.

Alla borde tänka mer på er som faktiskt är på

plats hela tiden. Ni har ett stort ansvar som vi

"vanliga dödliga" tar för givet.

M.

2008-05-23 @ 22:21:58
Postat av: Anonym

Dyslektiker svensson är på G igen. KOmis är en dryck som framställs av stomjölk i mongoliet.

Det rätta ordet är kompis.

Tack.

2008-05-23 @ 22:25:51
Postat av: Storsan

Boris, min Boris... Självklart ska du vara stolt över det arbete du utför. För det är ett viktigt arbete! Däremot missuppfattade du mig - så jag får förtydliga. (För det vore riktigt tråkigt om missförståndet skulle kvarstå, allvarligt talat)



1) Jag tycker det är skönt att ha gått ur kyrkan; för själva institutionen står för många saker som jag inte håller med om. Däremot skiljer jag på kyrkan som institution och tro. Två helt skilda saker enligt mig.

2) Jag vet att jag betalar en begravningsavgift - vilket ju är bra. Otrevligt att tvingas bli begravd i komposten eller nåt om man nu väljer traditionell "jordbegravning".

3) Kutym - ja, en definitionsfråga... men det var obehagligt (tyckte jag) när de ringde runt till flera församlingar runt om i Sverige och alla sa samma sak.

4) "Kyrkans män och kvinnor" - enligt mitt sätt att se det; präster... Att den kvinnliga prästen ljög om saken var (enligt mig) rätt trist.

5) Du har tagit illa vid dig av programmet och det är förståeligt. Och att du, pga ditt jobb, får stå till svars inför "allmänheten" (vilket jag läser mellan raderna att du fått göra?) är jävligt tråkigt.



Men jag hoppas att du också läste meningen: "Och de stackars människor som ska göra jobbet".

För jag tror nämligen inte att de "dödgrävare" (ditt uttryck) som förekom i programmet har kommit på detta förfarande själva utan självklart får de arbetsorder 'uppifrån' - liksom vi alla.

Vilket leder tillbaka till punkt ett igen. Kyrkan som institution/arbetsgivare, vad du vill.

Till slut; jag har all förståelse för hur TV-programmet och diskussionen känns för dig. Men återigen, om du läser den här svarskommentaren och sedan mitt inlägg igen så tror (hoppas) jag att du ser att min kritik mot kyrkan inte innefattar dig och dina kollegor. Men det gör mig ledsen att du tog det så.

2008-05-24 @ 01:02:13
URL: http://storsan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0