Vad fanken ska man ha i tanken?

Storsan är väl inte extremt miljömedveten - men försöker dra ett litet strå till stacken i alla fall. Hon pantar, sopsorterar, håller hyfsat utkik efter svanar och annat och på somrarna åker diverse hushållssopor i komposten istället för i soppåsen. Att köra nästan 5 mil per dag känns väl sådär men tyvärr är ju bil ett måste när man som Storsan bor ute i bushen. Dock så samåker hon så ofta det går. Just när det gäller bilen så har man ju länge blivit itutad att etanolbil vore det bästa - för miljön, för allt och alla.



Men nähä?


Nu debatteras miljöbilarna friskt och samvetskvalsframkallande argument som "du tar maten från svältande barn i Afrika" hörs här och var. Storsan gissar att det i vanlig ordning är hysteriska rubriksättare på kvällstidningarna som tagit i lite för mycket.


Men ändå - en intressant vändning?


Och tur i oturen i så fall att Storsan inte ännu har haft ihjäl nåt litet barn...
För DET vore ju otrevligt om nåt!


Artikel.



**************************************************

Exempel:


JA - Därför bör vi fortsätta att köra på etanol


Etanolbränslet E85 består av 85 procent etanol och 15 procent bensin. Etanolen i E85 görs i dag nästan uteslutande av brasilianska sockerrör. Sockerrörsetanol minskar utsläppen av växthusgaser med 85 procent.


Sveriges etanolsatsning har öppnat dörren för nya satsningar på biodrivmedel. När andra generationens biodrivmedel - gjord på träd och buskar - kommer ut på marknaden finns redan distributionsnätet på plats.


Den mesta etanolen hamnar i vanliga bensinbilar, eftersom fem procent etanol blandas i all bensin. 305 miljoner liter blandas in i bensin. Det är tre gånger mer än den etanol som säljs i E85. Vi kan lätt blanda i mer etanol, i princip alla bensinbilar klarar tio procent etanol. I Brasilien är all bensin utblandad med 25 procent etanol.


NEJ - Därför bör vi inte fortsätta att köra på etanol


Miljö- och rättvisemärkt etanol finns inte, men är på gång. Brasiliansk sockerrörsetanol är inte miljövänlig, arsenik används som bekämpningsmedel, enligt en schweizisk studie. Skördearbetarna har ett slavliknande, stenhårt jobb. Flera män har dött av överansträngning på fälten.


Etanolboomen har hejdat utvecklingen av mer miljöeffektiva bränslen, som biogas.


Etanol kan döda fattiga barn. Biodrivmedel gjorda på jordbruksprodukter höjer matpriserna. Det ökar undernäringen bland afrikanska barn med fyra procent till 2020, enligt forskningsinstiutet Ifpri. Städernas sluminvånare drabbas hårdast, de kan inte odla mat själva.


En del etanol som blandas i bensin kommer från Europa. Det handlar till exempel om vinetanol och tysk veteetanol. Där är klimatvinsten obefintlig. Den tyska veteetanolen tillverkas med hjälp av kolbaserad el. Om etanolbehovet ökar snabbt i Sverige ökar risken att vi importerar mer "ful-etanol".


**************************************************

Kommentarer
Postat av: Laaarsson

Woohoo jag pantar burkar :D (Jättstolt) och lite annat också för den delen.

Du är ju för skööön, men absolut tror jag att det är rätt ! jag hänvisar till dej om någon säger motsatsen (angående gurkan och bävern) haahhahaha

Hälsa Ulle-Bullen så mycket så får ni ha en fantastiskt helg med massa grillning :D


kram och puss

2008-02-15 @ 11:43:47
URL: http://bestick.blogg.se
Postat av: kalle

tävling

2008-02-15 @ 12:24:36
Postat av: Thomp@

Visst! Länka du gärna!

Själv kör jag en av mina bilar på fulblandning. E60 ungefär. Kanske inte helt lagligt men bilen går bättre, har mindre CO halt och blir mindre dyr att köra. Att vi ska importera etanol ifrån Brasilien verkar sjukt om vi samtidigt betalar svenska bönder för att inte odla sin mark...

2008-02-15 @ 14:27:50
URL: http://blogg.aftonbladet.se/7785
Postat av: beccaq

Nu blir beccaq lite rädd att eksemen skulle va nån sorts förbannelse från en mumie lr nåt.... *hjälp*

Trevlig helg :o)

2008-02-15 @ 15:35:26
Postat av: Patric Nilsson

Etanol är vansinne som drivmedel, likaså det närbesläktade Metanol (av skog). Etanol kommer i förlängningen leda till livsmedelsbrist och skövling av regnskog det sistnämnda gäller även om man satsar på Metanol, som den dubiöse miljövännen Björn Gillberg förespråkar.

Vad vi istället borde satsa på är hybridbilar som drivs med el/väte. Detta förutsätter ett betydligt effektivare energiomvandlingsratio när det gäller framställningen av väte än vi har idag. På senare tid har dock lovande framsteg gjorts.

När det gäller själva framdrivningen av fordon så har BMW en vätedriven prototyp bil idag, men motorn slukar oerhörda mängder väte/mil och behöver utvecklas betydligt innan den är kommersiellt gångbar. Men när detta sker så finns det ingen anledning att inte gå över till denna teknik en masse. Vätedrift producerar ju bara vatten som avgas.

El har den stora fördelen att man lätt kan bygga ut infrastrukturen eftersom den kan anslutas till det befintliga nätet.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0